Perinteisten alojen asiantuntijoista kilpaillaan kohta kuin koodareista: johtamisoppia ohjelmistotaloista

Vincit, Futurice, Reaktor ynnä muut nuoret ja eivät ihan niin nuoret ohjelmistofirmat niittävät mainetta johtamiskäytäntöjen ja organisaatiokehittämisen edelläkävijöinä. Samalla kun ne takovat kovaa tulosta, ne sijoittuvat todella korkealle erilaisissa työtyytyväisyysmittauksissa. Ilmiö on oikeastaan aika helppo selittää, kun ymmärtää kuinka harvinainen ja haluttu resurssi hyvä koodari on. Parhaat kyvyt menevät töihin sellaiseen firmaan, joka mahdollistaa henkilökohtaisen kasvun ja osaa tuoda järkevästi yhteen sekä firman että sen työntekijän arvot ja päämäärät.

Nyt seuraakin ilouutinen myös niille meistä, jotka eivät ole huippukoodareita. Sama paine joka on aikanaan ajanut ohjelmistotaloja parantamaan koodareiden työoloja, alkaa näkyä myös meidän tavallisten pulliaisten työpaikoilla. Itse näen tähän ainakin kolme suurta ajuria.

Kolme syytä jotka pakottavat muutokseen

Ensimmäinen on tietysti pitkän kurjistelun kauden jälkeen piristynyt talous. Perinteisen tuotannon ja teknologian yrityksissä on leikattu ”turhaa läskiä” pois niin pitkään, ettei liiketoimintaa kyetä kasvattamaan enää kuin lisätyövoimaa palkkaamalla. Toiseksi panostus automatisaatioon ja työn digitalisaatioon on jo muuttanut työn luonnetta niin, että miltei alalla kuin alalla kaikki työ on oikeasti asiantuntijatyötä. Siis toki sitä suorittavaa työtäkin on, mutta aika harva kykenee nykyään sanomaan, etteikö omassa arjessa pitäisi hallita kokonaisuuksia ja suunnitella omaa työtään. Aika moni työnantaja kertookin, että nyt positioihin haetaan paitsi tietyn alan kokeneita ammattilaisia, erityisesti moniosaajia. Kolmas syy on mielestäni vanhakantainen asenne uusien ihmisten palkkaamisessa. Aikanaan itse työtä hakiessani kiinnitin huomiota siihen, kuinka yritykset tuntuivat kilpailevan verisesti 3–5 vuotta alalla olleista kokeneista, mutta ”fakkiintumattomista” superstaroista. Koska avoimia työpaikkoja oli vähän, yritysten oli suhteellisen helppo löytää työntekijöitä tästä tiukkaan rajatusta porukasta. Vaikka piristynyt talous onkin antanut yrityksille uutta rohkeutta palkata porukkaa myös suoraan koulun penkiltä, vanhasta tavasta on vaikea päästä irti. Nyt kun avoimien työpaikkojen määrä kasvaa kovaa vauhtia, tapa palkata superstaroja aiheuttaa työmarkkinoilla tilanteen, jossa avoimet työpaikat ja työtä etsivät tuoreet työntekijät eivät välttämättä kohtaa tehokkaasti. Tämä asenne tulee aivan varmasti pikkuhiljaa muuttumaan. Uskonkin, että työnantaja joka uskaltaa panostaa nuoriin, kuuluu tulevaisuuden voittajiin työmarkkinoilla.

Olemme viime aikoina työkaverini Lauran kanssa ravanneet aktiivisesti Lounais-Suomessa, joka ”kärsii” parhaillaan poikkeuksellisesta positiivisesta rakennemuutoksesta. Paikallisella valmistavalla teollisuudella on tilauskantaa ja kotisivut täynnä avoimia työpaikkailmoituksia. Haastateltuamme useita alueen yritysten edustajia, viestin voi sanoa olleen miltei aina sama. Töitä olisi ja erityisesti insinööreistä ja kauppatieteilijöistä on pulaa. Hyvään imuun päässeet yritykset ovatkin kiireen vilkkaan keksimässä erilaisia konsteja, joilla saada paras osaaja osaksi juuri oman firman porukkaa. Lounais-Suomen suurista rekryäjistä mm. Valmet Automotive ja Meyer-Turku kouluttavat kuulemma nykyään suuren osan omista osaajistaan itse, koska valmiita ammattilaisia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi tarjolla. Edellinen on tietenkin poikkeus. Yleensä tosiaan haetaan vielä niitä kokeneita ihmisiä, eikä pk-yrityksissä aina uskalleta panostaa nuoriin.

Kun kilpailu osaajista kiristyy ei kannata enää sijoittaa pelkkään rekryyn

Tämän jutun pointti onkin ihan vaan informoida tuttujen firmoja. Nyt alkaa olemaan viimeiset hetket ruveta tekemään muuveja sen suhteen, että ette ole häviäjiä sitten kun ruvetaan oikeasti skabaamaan työntekijöistä. Insinöörit, kauppatieteilijät ja hyvät myyjät tuntuvat olevan tulevaisuuden ”koodareita” joilla on valinnanvaraa työpaikan suhteen. Pelkkä ilmoittelu ei enää riitä täyttämään avoimia positioita, vaan teidän firman on oltava työpaikkana kiinnostavampi ja parempi kuin kilpailijan. Tämä edellyttää oman firman organisaation ja työtapojen kriittistä tarkastelua. Vaikka äkkiseltään voi tuntua, että muutos ahdistaa, niin voin vakuuttaa, että se vie teitä ainoastaan parempaan suuntaan. Samat toimintatavat, jotka tekevät firmastasi kiinnostavan sen nykyisille ja tuleville työntekijöille, tekevät siitä paremman myös sen liiketoiminnassa. Mitä ne toimintatavat sitten ovat? Yhtä viisasten kiveä ei ole, mutta oppia kannattaa ainakin aluksi hakea yrityksistä, jotka ovat aiemmin tuskailleet saman muutoksen kourissa ja menestyneet – ohjelmistotaloista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *